tisdag, januari 15, 2008

En liten flygtur

Ibland så får jag frågan om vad Microsoft Flight Simulator är, hur det är och ser ut och varför jag ibland ödslar tid med det. Jag har alltid älskat flygplan och är fortfarande bombsäker på att om jag inte hade fått epilepsin back in '96 så hade jag varit pilot av något slag idag (ej kamikaze dock). Man får göra det bästa av situationen och jag har nog varit med om de senaste 5-6 versionerna av Flight Simulator.

Så varför inte hänga med på en sväng?
Denna gången i ett McDondell Douglas F-18 Hornet i ett, av mig, påhittat patruleringsuppdrag utmed västra sidan av Long Island, New York från John F Kennedy Intl upp till Martha's Vineyard och sedan tillbaka längs östra sidan av Long Island och landa.


Vi startar på plattan, checklistan genomgången och redo att sätta igång.


En kort stund efter att vi lyft tar vi en sväng förbi frihetsgudinnan och kollar läget...


Det är ovanligt tomt och fridsamt uppe på 16000 fot. Fint väder och molnbasen ligger runt 7000-8000 fot...


Vyn väster ut från cockpit...


På väg upp mot 45000 fot gör vi en svag högersväng mot riktning 350 grader...


På 45000 fots höjd har vi den lilla ön Martha's Vineyard i sikte i övre högra hörnet av instrumentpanelen och HUD displayen.


På väg in för landning på bana 31R på John F Kennedy Intl. Jag kommer aningen för snävt från vänster men 3 sekunder senare är det tillrättat och sedan touchdown.

Vad kan det ha tagit ca 20-30 min från start till landning. Ett par oidentifierade plan på radarn visade sig strax efter vara bland annat Boeing 737-800 samt även några Airbus plan.

Så lätt fördriver man tiden. Är det inget bra på TV och man inte orkar grejja hemma med något så kan man sätta sig i stolen framför datorn, exempelvis.

Ja..jag kanske är en nörd, men i detta fallet står jag för det..haha

5 kommentarer:

Andreas sa...

får man inte skjuta på nåt??? Och kan man flyga till thailand!=)

Martin sa...

inget skjutande i denna simulatorn tyvärr. och ja, visst kan man ta sig till thailand! :)

Johan a.k.a Kendo sa...

Jag väntar fortfarande på att du ska flyga in g:a vattentornet.

Do it!

Jonny sa...

Har för mig att det finns folk som agerar flygledare o.s.v. Man väl göra allt precis som i verkligheten!

Rätta mig om jag har fel!

Det är faktiskt riktigt roligt....man kan tex försöka lyfta med riktigt stora flygplan som Airbus stora ångvält till flygplan.

Martin sa...

Jag rekommenderar alla att prova det!

Och javisst, man kan leka flygledare också.. online. men det har jag aldrig provat. jag vill sitta i planet..haha