lördag, november 10, 2007

Hornsö

Efter att Jonny tipsat om Hornsö så blev beslutet att tidigt fara dit idag. Av olika anledningar blev det bara Johan och jag som gjorde slag i saken och jag kan säga att jag är glad att vi tog beslutet att åka för det var riktigt fint där. Hornsö är nån sorts ekologiskt naturområde utanför Ålem (se kartan).

Klockan 04:47 vaknade jag till havsbruset och ljuset från min Wake-up light och var fruktansvärt pigg trots få timmars sömn. Lite skorpor och på med långkalsongerna och varm tröja för att sedan åka iväg och hämta Johan.


05:51 i morse hämtade jag upp honom. Det var 1 grad varmt ute då, enligt min Passat.



Efter att jag, trots att vi hade GPS med oss, körde fel tre gånger så hittade vi till slut ett trevligt ställe och gick iväg på en vandringsled och stötte på en bäck av något slag. Lite längre slutartid och mindre bländare ger ibland snygga effekter.



Mer vatten..



Johan riggade kameran för macro bilder.



Det var gråmulet hela tiden, en gammal stenmur full med mossa passar bäst in på ett svart-vitt foto tycker jag.



En sleten fågelholk högt upp i ett träd.



Det fanns massa konstiga träd där det växte små knoppar längs med hela stammen. Jag har ingen aning om vad det är för något träd men konstigt såg det ut.



En gammal båt som har sett sina bättre dagar, låg intill bäcken.



Det finns en viss civilisation i det här området och det inkluderar bland annat ett sågverk.



Till och med ett gammalt rött hus såg vi bland annat.



Nästa gång vi åker tillbaka ska vi grilla korv här.



Mongo-Martin till vänster.. Gillar inte att posera men det är ju tydligen en "tradition" numera.

Två gånger så såg vi rådjur från bilen men det kom aldrig någon tredje gången gillt. Väldigt sorgligt då det hade varit kul att fånga dom på bild.

8 kommentarer:

Andreas sa...

Fan ni är ju riktigt duktiga på det där med att fota!!
Hade det inte varit för risken att låta über-avis hade jag ställt frågan:

"Do you know how I know...." =)

Håller du nykterheten i helgen eller?

Johan a.k.a Kendo sa...

Det ser riktigt bra ut Martin. Hornsö måste vi besöka fler gånger.

En strålande vinterdag med massor av is och snö.

En strålande vårdag då det är ordentligt med fart i bäcken/ån/forsen "What ever"!

En sommar dag/kväll då skogen är som lummigast.

Längtar redan!

Martin sa...

Tackar :)

Bra Johan, kunde inte sagt det bättre själv.

Och ja, nyktert i helgen som alltid :)

Clifton sa...

Det konstiga trädet med de konstiga knopparna var riktigt skön... varför, å, varför jobbade jag natten?!

Simon sa...

Det konstiga trädet ser ut att vara en idegran. Trevliga bilder förresten..särskilt första bilden på bäcken. Vi får ta fler turer framöver. Nu har ni ju rekat och banat väg för oss andra :-)

Anonym sa...

Haaj! Gillar verkligen dina vattenbilder, coolt!!
De e najs... ;-)

Anonym sa...

Som vanligt: Jättefina bilder!!!
Trodde först att ån med vattnet var frusen :) Framkallar du några av dina bilder?

Martin sa...

Förut framkallade jag några bilder men har inte gjort det på länge. Men jag funderar på om man kanske skulle ta och göra det..hmm..