torsdag, maj 08, 2008

Söndag 4/5

Bättre sent än aldrig. I söndags så åkte jag, Johan och Ernstson på en guidad tur med Anders i skogarna runt Nybro med omnejd. Gamla byggnader som förfallit då ingen tagit hand om dem var väl det primära. Alsterfors var ett ställe bland annat.

Vi inledde med ett besök på en förre detta, vad vi tolkar det som, spritfabrik. Dock tror jag nog det varit någon sorts lada för djur också, före eller efter.


Storleksmässigt som en lada/djurhus.


Mycket bråte inne, det var helt öppet. En del bränt trä också. Kanske taket som brunnit?


I ett rum så fanns någon sorts större tank med tillhörande tryckklocka. Vågar man öppna upp eller har den kanske bara hängt sig efter ett antal år under fri himmel?

Sen styrde Anders kosan vidare till ett gammalt glasbruk i Alsterfors. Det är nedlagt sedan länge. På baksidan har man dumpat massa glaspjäser. Tydligen ska det varit dyra grejjer det där som inte går av för hacke ute i butikerna.


Anders spanar ut över glasberget...


Glasbruket, anno 1886.


Väl inne så kunde man gå ner i källarna där de riktiga ugnarna höll hus. Jag vägrade efter att ha sett kort från stället en vecka tidigare. Att gå ner i mörka källare gör jag inte gärna med tanke på den flashbacken man får från Blair Witch Project filmen. Efter en del övertalande gick jag ner och Anders ställde sig i hörnet och posade, jag var inte sen med att ställa om kameran på nattläge och sedan bränna av ett kort eller två.


Utsidan på byggnaden intill glasbruket, tagit från sjön som låg strax nedanför. Det var en lugn och fin kväll och alldeles vindstille på vattnet så spegelbilden av huset blev klockren nästintill.


Rakt över vägen står det här gamla huset... Det förvånar mig mycket, de sista som bodde där verkar ha flytt och lämnat allt bakom sig.. Vi begav oss in i huset via öppningen på baksidan.


Det var ingen direkt flyttstädning när man drog från huset. Det är fortfarande möblerat...och stökigt.


Innanför dörren hänger jackorna kvar, moppehjälmen och bilnycklarna ligger på bänken...


Kanske mest konstigt är hur all post låg framme på bänkar och bord. Konstigt nog var det mestadels betalningskrav på TV-licens...


90-talet gör sig påmint med en halv affisch på New Kids On The Block. Sängen är fortfarande bäddad, sängkläder och allt..

Datumen på posten som låg framme var allt från mitten på 80-talet till början på 90-talet. Vart tog folket vägen och var har de varit de sista 20 åren?

Tack Anders!

1 kommentarer:

Anonym sa...

Jo det kan jag svara på..94 var året då familjen flyttade till utlandet...närmare bestämt till Ungern. Sture som är ägare av huset är avliden i cancer 2005.