söndag, januari 04, 2009

Årets första fototripp

I Fredags åkte jag, Andreas och Johan till Öland för att fota soluppgång sett från östra sidan, badstrand, fyr och raukar. Min tidsuppfattning om när man borde vara på plats för solen stämde inte riktigt, men vi kom dit i tid iallafall... Och det var kallt som fan. Och det blåste!


Lite längre slutartid så får man havet att se lugnare ut än vad det var. Rakt österut.



Syd-ost.



Syd-syd-ost. Hade man ett fint hus och bodde på den där udden hade det nog varit ganska vackert om morgonarna många gånger.



På hög-kant.



Gänget, som man ser på kortet så är detta taget innan de övriga korten ovanför. Som en liten uppvärmning.



Efter soluppgången styrde Johan bilen vidare norrut mot en större badstrand.



Det såg fint ut men det blåste och var sjukt kallt.



Solstolarna har man staplat ihop och ställt in för säsongen.



Kanske det ligger några minnen från den gångna sommaren i denna ensamma soptunna?



Långe Erik, första gången jag varit närmare den än från Trollskogen. Kanske inte riktigt lika maffig som Långe Jan men nära nog! Fyren ligger på en egen sorts liten ö längst norr ut.



Östra sidan på "ön" hade en fin vik.



Västra sidan, där märktes vinden som mest och vågorna så jäkligt kalla ut.



Sen finns det alltså några sorters raukar. Hur dom ställer sig mot dem på Gotland vet jag inte men förmodligen ligger Öland i underläge. Det blev inga bra bilder, men här är ett exempel på dem. Det blåste även här.

Behind the scenes...

Min kamera, uppställd och redo för att möta solen.



Johan letar rätt vinkel för det perfekta kortet!



Andreas gillar fyrverkerier och har precis tänt på en liten skrik-raket och är på väg därifrån. Övriga fyrverkerier var bland annat såna där gröna kulor spetsade med vitlökskapslar.



Bild lånad från Andreas. Ett bevis på att det var kallt vid raukarna är att jag har försökt dra ihop min kapuschong (vet ej hur det stavas) så mycket som möjligt för att sedan täcka upp det övriga blottade området i ansiktet med kameran. Batterigrepp är bra att ha i såna här fall.

Trots blåst o kyla så var det en riktigt trevlig tripp med många underbara moberg-skämt!

7 kommentarer:

Jonny sa...

Snygga bilder...men får man inte följa med längre!?! Tycker ni är elaka och mobbar mig! :-)

Jimmy Petersson sa...

Många fina bilder! På bilden med vågorna, var vattnet så blått eller har du använt polariseringsfilter eller photoshop eller hur fick du till färgen?

Martin sa...

Jag hade endast UV-filtret på. Jag hade tänkt byta till polarisationsfiltret men struntade i det. Vågorna var ganska blåa från början tack vare att vitbalansen var ganska bra men jag ökade kontrasten och lite annat i lightroom för att få det mer blått och kallt.

Anonym sa...

Snyggt! 07 var nummer 1

Anonym sa...

Kanonfina bilder allihopa tycker jag!
God fortsättning!

Andreas sa...

Den första vågbilden äger!

Anonym sa...

vad jag letade efter, tack